вторник, 13 марта 2018 г.

Опис досвіду роботи

вчителя математики Харківського ліцею №141
Будіної Олени Петрівни
Тема досвіду
Розвиток творчих здібностей учнів шляхом впровадження нестандартних форм і методів навчання на уроках математики
Пошук і впровадження інноваційних форм навчання з метою сприяння розвитку творчої особистості учнів, формування у них стійкого інтересу до предмета, здобуття високих навчальних досягнень
Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути.
У Концепції загальної середньої освіти зазначено «Освіта XXI століття - це освіта для людини. Її стрижень - розвивальна, культуротвірна домінанта, виховання відповідальної особистості, яка здатна критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання та вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни».
Хороший урок той, де панує ділова, творча  атмосфера, де бажання учнів міркувати б’є ключем, де вони охоче вступають в діалог з учителем, один з одним, авторами тих чи інших теоретичних концепцій і положень. Адже хороший урок, як правило, завжди вирізняється тим, що він насичений різноманітними навчальними ситуаціями і кожна з них викликає в учнів велику кількість запитань, сумнівів, здивування, а часом і настороженість. Так народжуються в діяльності учнів дорогоцінні моменти, які підводять їх до пошуків, здогадок, до самостійної творчості.


Навчати пізнанню - значить навчати діяльності, створювати умови учню для проявлення його самостійності. Головним завданням освіти є «вирощування» людини, яка спроможна займати самостійну позицію стосовно зовнішніх умов. Випускник після закінчення школи, позбавившись опіки, вимогливих умов, вихований на педагогічних засадах наслідування, але не володіючи здібностями самостійності у виборі, прийнятті рішень, прийомами роботи з новим, невідомим, саме тим, що вимагає соціум, відчуває в ньому дискомфорт. Вони не завжди здатні розв’язувати проблеми, виконувати практичні завдання, не можуть мислити діалектично, систематично, їм бракує творчої уяви, винахідливості. Саме творчі завдання дають змогу саморозкритися юному обдаруванню (проникливе спостереження за явищами, вибіркове запам’ятовування, пильна увага, емоційна наснага (натхнення), гнучкість мислення та уяви в їх складному поєднанні). Ось чому таким актуальним є питання розвитку особистості учня, його творчого потенціалу, активності в пізнанні, практичного спрямування теоретичних знань.

Теоретична база досвіду
Творчі здібності розглядаються науковцями як індивідуальний, мотиваційний і соціальний потенціал, що дає можливість отримати високі результати в будь-якій сфері діяльності. Дитина психологічно краще готується до сприймання невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє формуванню її особистості, таких моральних якостей, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.
Різні аспекти проблеми розвитку творчих здібностей школярів знайшли своє відображення в працях: психологів Л.С.Виготського, Н.В.Кузьміна, Я.О.Пономарьова, Г.С. Костюка; педагогів В.О.Сухомлинського, Ш.О.Амонашвілі, М.О.Данилова, М.М.Скаткіна; методистів-географів М.П.Ковалевської, М.О.Максимова, І.І.Барінової, А.Й.Сиротенка. Найбільш вдалим розкрито зміст поняття «творчі здібності» у праці І.Лернера «Проблемне навчання», де вони охарактеризовані найбільш істотними здібностями школяра: пильність у пошуках проблем; спосіб кодування інформації нервовою системою; здатність до згортання; здатність до об’єднання й переносу; бічне мислення; цілісність сприйняття; готовність пам’яті; зближення понять; гнучкість мислення; здатність до оцінних дій; легкість генерування ідей; швидкість мови; здатність до напрацювань.

Мета дослідження:
розкрити значення використання інноваційних форм навчання у розвитку творчих здібностей учнів на уроках математики.

аналіз діяльності вчителя і учнів під час використання інноваційних форм навчання, які здатні зацікавити учнів, стимулювати і активізувати процес пізнання.

Ідея досвіду:
створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, формується як творча особистість. Інноваційне значення:
впровадженні комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес, використання інноваційних форм навчання та прийомів для досягнення високої результативності в роботі.

Завдання, яке ставить перед собою Будіна О.П., учитель математики Харківського ліцею №141 - виховати творчу особистість, гармонійно розвинену, активну, яка буде здатна навчатися протягом життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях. Протягом всього учительського життя вона крок за кроком працює над виробленням стилю роботи, результативністю, а головне - не «загубити дитини». Життєві шляхи – як ріки, а ріки - як життєві шляхи. Одні несуть свої води тихо й незворушно, інші ж вирують, намагаються знести каміння зі шляху, шукаючи нові русла. Саме такий неспокійний шлях обрала для себе вчитель математики Будіна Олена Петрівна. Викладаючи свій предмет, велику увагу приділяє розвитку творчих здібностей школярів, створюючи для цього на уроках математики атмосферу зацікавленості. Під керівництвом учителя учні включаються в пошук істини і досягають її розкриття власними зусиллями, працею, тобто вчаться мислити.
Найважливіше місце в технології розвитку інтелектуальних і творчих здібностей учнів посідає урок математики. У моїй системі урочної діяльності чітко простежуються два напрямки:
           1. Підвищення мотивації до вивчення предмета й рівня математичних знань, навичок і культури за допомогою створення інтелектуальної атмосфери уроку шляхом використання прийомів розвитку розумової діяльності та творчої уяви, а також сучасних підручників;
          2.     Розвиток загальних розумових здібностей, організація мислення, підвищення загального рівня культури, інтелекту й досвідченості за допомогою вивчення предмета математики.
 Для актуалізації опорних знань, перевірки засвоєння матеріалу, умінь та навичок учнів, а також для заохочення учнів до активного вивчення нового матеріалу я використовую такі прийоми інтерактивного навчання як «мозковий штурм», «броунівський рух», «акваріум», «мікрофон», а також ребуси і кросворди. Ці форми роботи можуть бути індивідуальними, груповими або для всього класу.
Особливе місце на уроці займають вправи, націлені на розвиток розумової діяльності за допомогою математичних завдань. Мною використовуються такі прийоми: логічність, виявлення спільних понять, виключення понять, асоціації, аналіз кількісних відносин, пошук аналогів, формування означень, вираження думок іншим способом, пошук помилок, розвиток уяви.  Частина уроку ведеться по групах, використовуються комп’ютерні технології.
      Будіна О.П. не допускає розумового ледарства на уроці, яке В.Сухомлинський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх дітей, а спілкування радісним і корисним. Працюючи з учнями, вчитель має високий фаховий рівень, емоційну стабільність, доброзичлива і чуйна, вимоглива до себе і до своїх вихованців. Вона переконана, що саме через інноваційні форми і  методи навчання можна виховати творчого учня, бо «те, що я чую, я забуваю; те, що я бачу, я пам’ятаю; те, що я роблю, я розумію», - говорив великий китайський філософ Конфуцій.
     Олена Петрівна вважає, що сучасний урок - це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Конструюючи урок, здійснює творчий підхід - створює щось нове, експериментує. Кінцевий результат - вартий того! Кожен її урок є захоплюючим для учнів, де вчитель веде стежиною знань і вмінь, показує напрям руху, спрямовує діяльність, додає впевненості в діях учнів. В своїй роботі вона використовує як традиційні форми роботи, але своєчасно поєднані з прийомами і методами навчання, модифіковані і інтерпретовані так і інтерактивні сучасні технології. Для розвитку творчих здібностей, інтелектуального потенціалу найбільш ефективними вважає проблемні, дослідницькі, пошукові методи навчання. Вчитель вважає, що вивчення математики неможливе без набуття практичних умінь і навичок. Надати учням можливість активно навчатися — ось завдання вчителя, яке можливе реалізувати через виконання творчих практичних завдань. Саме це дає можливість поєднати на уроці інтелектуальну і практичну діяльність. Таке навчання є активним, цікавим, творчим, надає можливість для особистісного зростання школяра. Адже «особистість розвивається на полюсі творення, а не на полюсі споживання». Важливий момент - створення ситуації проблемного навчання, щоб учень «зробив власне відкриття».
Для зацікавлення учнів на уроці використовує прийом «Дивуй». Вона наводить дивні факт» або цікаву історію про математичний об’єкт, що вивчається, спонукаючи де активної пізнавальної активності. При цьому поєднує комплекс методів прийомів, які активізують творчу пізнавальну діяльність учнів шляхом взаємовпливу вчитель-учень,учні-вчитель.
Використовуючи інноваційні технології Будіна О.П. досягає послідовного, цілеспрямованого засвоєння нового матеріалу. Уроки-подорожі, прес-конференції, уроки-дослідження, використання Інтернет-ресурсів, мультимедійних технологій, урок-змагання, урок-диспут - це саме ті уроки, які активізують навчальну діяльність учителя і учнів. В її роботі існує багато прийомів опрацювання нового матеріалу: «ажурна пилка», «спільний проект», «дискусії», «діалог», «робота в групах», «мікрофон», «коло ідей», «мозковий штурм», «інтерв’ювання», вивчення випадків, або Кейс-метод тощо. Кожен урок Олени Петрівни - це творчий акт, в якому педагог і учні з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини. Інноваційні технології заохочують учнів допомагати один одному - вчитися навчаючи. Будіна О.П. надає перевагу проведенню інтегрованих уроків, на яких здійснюються міжпредметні зв’язки, а також активізується діяльність учнів. У своїй роботі використовує групові форми роботи, впроваджує презентації творчих учнівських проектів. Творчість проявляється і у виконанні різнотипних домашніх завдань учнів. Використання інтерактивної вправи «Пошук нової інформації» спонукає учнів до використання Інтернету, а також прищеплює навички дослідницької діяльності. Вчитель вважає, що майбутнє - за системою навчання, яка вкладається в схему «учень - технологія - вчитель», за якої викладач перетворюється на педагога- методолога, технолога, а учень стає активним учасником процесу навчання.                                      
Результативність досвіду роботи учителя
Уроки Будіної Олени Петрівни відзначаються насиченістю різних видів діяльності, високим темпом. 67% її учнів навчаються на високому і достатньому рівні. Олена Петрівна бере активну участь у роботі

Шкільного методичного об’єднання освітньої галузі «Математика», виступає з доповідями, передає свій досвід молодим учителям, студентам - практикантам, проводить відкриті уроки для вчителів математики. Вчитель має публікації.Будіна О.П. забезпечує високу якість навчання, її учні є призерами районних олімпіад з математики, II етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН .

Комментариев нет:

Отправить комментарий